zondag 26 september 2010

#10 Dikkie dik in een fietskar


Op een woensdagochtend ging ik richting het buurthuis in onze buurt. Ik pakte dit boekje mee, dat al een paar maanden gestickerd klaarlag: Dikkie Dik gaat buitenspelen. Een klein boekje maar. Wel heb ik zelf goede herinneringen aan Dikkie Dik. Toen mijn zoon klein was, was het heerlijk om met hem verhaaltjes over die heerlijke rode kat te lezen. Dikkie Dik maakt zoveel avonturen mee. En veel van die avonturen lijken op wat kleine kinderen meemaken (vrienden maken, buiten spelen, er op uit trekken). Dat maakt dat ze zich in de kat kunnen herkennen.
Het geeft ze woorden voor hun eigen ervaringen. Echt, dat heb ik vaker gezien aan die kleine man van mij. Je leest over vrienden zijn. En hij plakte het woord op een maatje van de kinderopvang (een meisje, dat verschil vriend of vriendin kwam niet in het verhaal voor, haha). En zo zijn er verhaaltjes dat je iets spannend vind, of dat je ergens verdrietig over bent.
Wat dit soort verhaaltjes voor kinderen ook leuk maakt is dat er gewoon dieren in voorkomen. Die vinden ze sowieso leuk. Heerlijk een poes tegen komen op straat, aaien, kijken hoe hij wegloopt. Waarom komt ie niet?

Kortom, Dikkie Dik werd altijd graag gelezen. Die laat ik graag los. En dan op een manier dat hij snel zijn weg vind naar een kind.

Op woensdagochtend is er altijd speelotheek in het buurthuis. Ouders met jonge kinderen kunnen spellen en puzzels lenen. Een goed moment om kinderfietsen en fietsen met kinderzitjes aan te treffen. Ik had al eens een prentenboekje op een kinderzitje achtergelaten. En met succes! Bij dat boekje volgde al twee keer een enthousiaste (anonieme) melding sindsdien!

En nu stond daar een fiets met een fietskar erachter. De kindjes die in fietskarren worden meegenomen zijn meestal tussen een en vier jaar, schat ik. Dat leek mij een passende leeftijd. Komt missschien wat te vroeg, maar zeker niet te laat. Het was ook een beetje miezerig weer, vandaar dat ik het boekje, onder het plastic, binnenin de fietskar heb gelegd.

Tot op heden (mid oktober) geen bericht. Ben heel benieuwd of het ooit nog gemeld wordt...


(Nog een release die ik vergeten was te melden, maar waarvoor gelukkig nog een ongebruikt plekje in de volgorde is, die redelijk klopt.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten